In Aktualności

Kreatywne agencje reklamowe odpowiedzialne są za opracowywanie skutecznych metod promocji marek swoich klientów. Przekaz musi być dopasowany do potrzeb grupy docelowej. Konieczne jest też dobranie odpowiednich kanałów dotarcia do klientów. Przekonaj się, jak dbają o to agencje BTL.

 

Reklama BTL – co musisz o niej wiedzieć?

 

Określenie BTL pochodzi z języka angielskiego. Rozwinięcie skrótu – below the line – odnosi się do sposobu, w jaki komunikat reklamowy był przekazywany do odbiorcy oraz kategorii kosztów takiej komunikacji. Z określeniem BTL można było się spotkać już w latach 50. ubiegłego wieku. To wtedy bowiem, za sprawą wzrostu popularności odbiorników radiowych i telewizyjnych, wzrosła rola reklamy, a co za tym idzie, także rola badania i planowania tego typu działań. W rezultacie stworzono podział na reklamy ATL (niespersonalizowane, masowe w mediach) i BTL (poza takimi mediami).

Nadal za kampanie BTL uznaje się akcje prowadzone poza mediami masowego przekazu. Można więc stwierdzić, że agencja marketingu zintegrowanego, działająca jako agencja BTL kieruje opracowane przez siebie formy promocji do odbiorcy indywidualnego. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że takie działania mogą przenikać się z działaniami w mass mediach. Wszystko za sprawą internetu. Przykład mogą stanowić tutaj np. spersonalizowane reklamy w mediach społecznościowych.

 

Marketing bezpośredni BTL – jak działają wyspecjalizowane agencje?

 

W ramach kampanii z wykorzystaniem reklamy BTL przygotowuje się np.:

  1. mailingi i sms-y;
  2. filmy;
  3. ulotki;
  4. stoiska na targi branżowe;
  5. katalogi;
  6. standy, potykacze i inne materiały POS. 

Do narzędzi marketingu BTL zaliczymy także eventy reklamowe czy spersonalizowane reklamy w wyszukiwarkach. Co łączy te wszystkie formy? W bezpośredni sposób docierają do konsumenta, zaprojektowane są z myślą o określonej grupie docelowej. W planowaniu każdej z tych metod pod uwagę bierze się zachowania owych odbiorców. Profesjonalna agencja marketingu w Warszawie czy innym mieście odpowiada więc nie tylko za samą kreację reklamy. Zajmuje się także zadaniami strategicznymi, organizacyjnymi i logistycznymi.

 

Jak zmieniają się kanały dotarcia do klientów przez agencje BTL?

 

To, z czym indywidualnie odbiorca ma kontakt, zależne jest od jego przyzwyczajeń. Niektóre kanały, wykorzystywane w marketingu BTL nie zmieniają się mimo upływu lat. Mowa tu np. o materiałach drukowanych czy takich gadżetach reklamowych jak np. kubki, długopisy, smycze, odzież reklamowa. Jak widać, BTL skutecznie rozgościło się w końcu w świecie wirtualnym. Przykładem niech będzie tu nie tylko e-mail marketing, ale też i pozycjonowanie stron na wąskie grupy odbiorców.

 

Można spodziewać się, że z czasem podział na BTL i ATL będzie coraz mniej oczywisty. Wszystko za sprawą przenikania się kanałów, z których korzystają obie te formy reklamy. Czy to znaczy jednak, że praktyka bezpośredniego docierania do klienta straci na popularności? Nic bardziej mylnego. Szczególnie teraz, w dobie natłoku komunikatów i bodźców, bezpośrednie docieranie do odbiorcy ze spersonalizowanym przekazem zyskuje na wadze. Niezależnie od tego, czy wykorzystany zostanie tradycyjny czy cyfrowy kanał dotarcia do konsumentów.